Bu web sitesi yalnızca bilgilendirme amaçlıdır ve dini veya manevi tavsiye niteliği taşımaz. İçeriklerin doğruluğu ve güncelliği için çaba gösterilse de, herhangi bir hata veya eksiklikten kaynaklanabilecek sonuçlardan sorumluluk kabul edilmez. Kendi durumunuza uygun olarak bir uzmana veya güvenilir bir kaynağa danışmanız önerilir.
İslam dininde kıyam, rükû ve secde gibi belli şartları olan namaz, ibadetlerin en önemlisidir. Bir kişi namaza durmadan önce abdest alması ve bedeninin herhangi bir kirden arınmış olması gerekmektedir. Aynı zamanda giydiği elbisenin de namaza engel teşkil eden bir kirliliği olmaması gerekir. Bu nedenle kanlı elbise ile namaz kılınıp kılınmayacağı sıklıkla merak edilmektedir. İslam alimleri, bir kişinin namaza durmadan önce elbisesini kontrol etmesini ve elbisesinde herhangi bir kan, idrar, dışkı veya benzeri bir kir varsa çıkartmasını tavsiye etmektedir.
Namaz sırasında abdestin bozulmaması için elbisede herhangi bir kan, idrar ve dışkı gibi kir bulunmamalıdır. Aynı zamanda namaz sırasında elbisenin vücut hatlarını belli edecek kadar ince olmaması ve avret yerlerini kapatması gerekmektedir. Bu nedenle kanlı elbise ile namaz kılınıp kılınmayacağı sıklıkla merak edilmektedir. İslam alimleri, bir kişinin namaza durmadan önce elbisesini kontrol etmesini ve elbisesinde herhangi bir kan, idrar, dışkı veya benzeri bir kir varsa çıkartmasını tavsiye etmektedir. Ancak kişinin elbisesinde herhangi bir kan lekesi bulunuyorsa ve bu leke 50 kuruş büyüklüğünden küçük ise namaz kılmasında bir sakınca yoktur.
İbn Abbas (r.a.)’dan nakledildiğine göre şöyle demiştir:
“Bir adam Resulullah’a (s.a.v.) gelerek kıbleye doğru kanlı bir elbise ile namaz kılıp kılamayacağını sordu. Resulullah (s.a.v.) ‘Elbiseni sudan geçirip yıkadığın zaman o senin için temizdir’ buyurdu.”
Kanlı elbise ile namaz kılma konusunda İmam Şafii’ye ait bir görüş şöyledir: “Kanlı elbise ile namaz kılmak caizdir, ama elbisede bulunan kan miktarı 50 kuruşun yarısından az olmamalıdır.”
Namazda Kanlı Elbise ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular
Kanlı Elbiseyle Namaz Kılarken Elbisede Bulunan Kan Miktarı Ne Kadar Olmalıdır?
Namazın geçerli olması için elbisede bulunan kan miktarı 50 kuruş büyüklüğünden küçük olmalıdır. Eğer bu miktardan fazlaysa ya da kurban eti veya akika gibi hayvan kesimi esnasında oluşan kan varsa bu durum tasih caiz olmaz ve namaz bozulmuş olur. Ayrıca elbisede bulunan kan lekesi ile başkası zarar görmeyecek şekilde temizlenmesi gereken bir leke varsa bu durumda da tasih caiz olmaz ve namaz bozulmuş olur.
Kanlı Elbiseyle Namaz Kılarken Elbisede Bulunan Kan Miktarı Ne Kadar Olursa Olsun Namaz Geçer Mi?
Eğer elbisenizde bulanan kan miktarı 50 kuruş büyüklüğünden küçükse ve başka bir abdest engeli yoksa namazınız geçerlidir. Eğer bu miktar fazlaysa ya da kurban eti veya akika gibi hayvan kesimi esnasında oluşan kan varsa bu durum tasih caiz olmaz ve namaz bozulmuş olur. Ancak elbisede bulunan kan lekesi ile başkası zarar görmeyecek şekilde temizlenmesi gereken bir leke varsa bu durumda da tasih caiz olmaz ve namaz bozulmuş olur.
Kanlı Elbise ile Namaz Kılma Açıklaması ve Hadisler
Büyük İslam alimi İbn Teymiyye Hazretleri şöyle der:
“Kişinin kendi kanı üzerine namaz kılması caizdir. Çünkü onunla ilgili yasaklama yoktur.”
İbn Abbas (r.a.)’dan nakledildiğine göre şöyle demiştir:
“Bir adam Resulullah’a (s.a.v.) gelerek kıbleye doğru kanlı bir elbise ile namaz kılıp kılamayacağını sordu. Resulullah (s.a.v.) ‘Elbiseni sudan geçirip yıkadığın zaman o senin için temizdir’ buyurdu.”
İbn Abidin (r.a.): “Bir kimse kendi kanı ile lekelenirse, onu temizlemesi vacip değildir. Bu durumda kendi kanı üzerine istimna yapması ve kendi kanı üzerine secde etmesi caizdir” demiştir.
Kanlı Elbiseyle Namaz Kılma ve İbadetler
İbn Abbas’tan rivayet edilen bir hadiste ise;
“Kişi kendi kanı üzerine isterse secde eder.”
Buhari, Ahkam 40, Salat 137, 139; Müslim, Salat 212 (515); Ebu Davud, Salat 35; Nesai, Salat 134; ibn Mace, Salat 41, 43; Darimi, Salat 193; Ahmed b. Hanbel, II, 226; IV, 295).
Sünnet olanı terk etmek caiz olduğu gibi vacip olanı terk etmek de caizdir.
Kanlı Elbiseyle Namaz Kılma Hadisler
Buhari, Ahkam 40, Salat 137, 139; Müslim, Salat 212 (515); Ebu Davud, Salat 35; Nesai, Salat 134; ibn Mace, Salat 41, 43; Darimi, Salat 193; Ahmed b. Hanbel, II, 226; IV, 295).
Sünnet olanı terk etmek caiz olduğu gibi vacip olanı terk etmek de caizdir.