Bu web sitesi yalnızca bilgilendirme amaçlıdır ve dini veya manevi tavsiye niteliği taşımaz. İçeriklerin doğruluğu ve güncelliği için çaba gösterilse de, herhangi bir hata veya eksiklikten kaynaklanabilecek sonuçlardan sorumluluk kabul edilmez. Kendi durumunuza uygun olarak bir uzmana veya güvenilir bir kaynağa danışmanız önerilir.
İslam dininin en önemli unsurlarından biri de şüphesiz namazdır. İslam’ın şartlarından olan namaz, günde beş defa kılınır. Namaz kılma şekli, duruşları, duaları, hangi organların kullanılacağı konusunda farklı mezheplerin farklı uygulamaları vardır. Bu uygulamalardan biri de Hanefi ve Şafi mezheplerinin namaz kılma şekillerindeki farklardır. Bu yazımızda Hanefi ve Şafi mezheplerinin namaz kılma şekilleri arasındaki farklardan bahsedeceğiz.
Hanefi ve Şafi Mezhebi Namaz Farkları
Hanefi ve Şafi mezheplerinin namaz kılma şekilleri açısından bazı farklılıkları vardır. Bu farklar aşağıda detaylandırılmıştır.
Namazda Elleri Bağlama
Hanefilerde: Namaza başlarken eller göğüs hizasında bağlanır. Sol el sağ elin üzerine gelecek şekilde tutulur. Bu bağlama sünnet olarak kabul edilir.
Şafilerde: Namaza başlarken eller göğüs hizasında açık olarak tutulur. Şafi mezhebinde elleri bağlamak caiz değildir.
Ellerin Yükseltilişi
Hanefilerde: Eller “Allahu Ekber” derken yukarı kaldırılır. Baş parmaklar kulak yumuşağını geçmez.
Şafilerde: Eller “Allahu Ekber” derken kulak yumuşağından da yukarı kaldırılır.
Ellerin Kalkanı
Hanefilerde: Eller “Bismillahi Allahu Ekber” derken göğse konulur.
Şafilerde: Eller “Bismillahi Allahu Ekber” derken yüzeye doğru açık bir şekilde konulur.
Dua Etme Şekli
Hanefilerde: Eller “Subhane-ke Allahumme” derken kaldırılır. “Güneşin batışına” kadar kaldırılır.
Şafilerde: Eller “Subhane-ke Allahumme” derken kaldırılır. Fakat sadece çene hizasına kadar kaldırılır.
Rükûdan Doğrulma
Hanefilerde: Rükûdan doğrulurken önce baş ve sonra bel doğrulur.
Şafilerde: Rükûdan doğrulurken bel ve bacaklar doğrular. Daha sonra baş doğrular.
Sücuç Pozisyonu
Hanefilerde: Sücuç pozisyonunda dizler, eller ve alın yere konulur.
Şafilerde: Sücuç pozisyonunda dizler yere konulmaz. Yalnızca alın, burun, eller ve ayak parmakları yere konulur.
Kıyam Pozisyonu
Hanefilerde: Kıyam pozisyonunda eller karın hizasında tutulur.
Şafilerde: Kıyam pozisyonunda eller göğüs hizasında tutulur.
Kade Pozisyonu
Hanefilerde: Otururken dizler bacakların üzerine konulur. Topuklar da oturulan yerin arasına sıkıştırılır.
Şafilerde: Otururken dizler bacakların üstüne konulmaz. Bacaklar açılır ve dizler de yere doğru bırakılır. Bu pozisyona da “İftiraş” denir.
Aşere Kelimeleri Okuma Şekli
Hanefilerde: “Eşhedü enne Muhammeden abduhu ve resuluhu” kelimeleri yan yana durarak okunur.
Şafilerde: “Eşhedü enne Muhammeden abduhu ve resuluhu” kelimeleri üst üste durarak okunur.
Namaz Farklarının Kaynağı
Hanefi ve Şafi mezhepleri arasındaki namaz farklarının kaynağı hadisler ve ayetlerdir. Her iki mezhep de aynı Kuran’ı kerimi okur ve aynı temel inançlara sahiptir. Ancak namazın bazı detaylarına ilişkin olarak farklı hadisleri esas alırlar. Bu durum, İslam dininin sunduğu esnekliğin ve farklı kültürlerde nasıl yaşanabileceğinin bir göstergesidir.
Sıkça Sorulan Sorular
Hanefi ve Şafi Mezheplerinin Kur’an Okuyuş Biçimlerinde Fark Var Mıdır?
Evet, Hanefi ve Şafi mezhepleri Kur’an okurken harfleri uzatmanın veya kısaltmanın kuralları gibi bazı detaylarda farklılık gösterir.
Hanefi ve Şafi Mezheplerinin Kıldıkları Namaz Sayısında Fark Var Mıdır?
Hanefi ve Şafi mezhepleri aynı sayıda namaz kılar. İkisi de farz olan beş namazı aynı şekilde uygular.
Zekat Hesaplamaları Hanefi ve Şafi Arasında Farklılık Gösterir Mi?
Evet, zekat hesaplamalarında tarım ürünleri, ticaret malları ve altın-borçlu gümüş gibi maddelerin değerleri üzerinden hesaplanan zekatta Hanefi ve Şafi mezhepleri arasında farklılıklar olabilir.
Hanefi ve Şafi Mezhepleri Arasındaki Farklılıklar Ne Zamandan Beri Vardır?
Hanefi ve Şafi mezhepleri arasındaki farklılıklar, bu mezheplerin kurucularının yaşadığı dönemlerden itibaren mevcuttur. Ebu Hanife 699-767, İmam Shafii ise 767-820 yılları arasında yaşamıştır.