Namaza Yaklaşmayın Ayeti

Bu web sitesi yalnızca bilgilendirme amaçlıdır ve dini veya manevi tavsiye niteliği taşımaz. İçeriklerin doğruluğu ve güncelliği için çaba gösterilse de, herhangi bir hata veya eksiklikten kaynaklanabilecek sonuçlardan sorumluluk kabul edilmez. Kendi durumunuza uygun olarak bir uzmana veya güvenilir bir kaynağa danışmanız önerilir.

Kur’an-ı Kerim’de yer alan ayetlerden biri de Namaz Suresi 40. ayetidir. Bu ayette namazın nasıl kılınacağına dair direkt emirler verilmez. Ancak o ayette dikkat çeken bir husus vardır. O da, namaz kılarken neye yaklaşmamamız gerektiğidir.

Namaz Suresi 40. Ayet Tefsiri

Namaz Suresi 40. ayet mealinde, “Ey iman edenler! Sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüp iseniz yıkanıncaya kadar, hasta veya seyahatte olduğunuzda ise ihtiyacınızı gidermiş olduğunuzda, Allah’ın mescitlerini (namaza) yaklaşmayın.” denmektedir. Bu ayette dikkat çeken husus, namaz kılarken “neye yaklaşmamamız gerektiğidir.” Bu husus, Allah Teala’nın elçisine hitap ederek yaptığı ikazla yer bulur.

Namaz Suresi 40. ayetin tefsirinde, “Allah’a yaklaşmadan önce kendimizi arındırmamız gerektiği” vurgusu öne çıkar. Bu, sadece bedensel bir arınma değil, ruhsal bir arınmayı da beraberinde gerektirir. Namazı ve ibadetleri etkili kılmanın yolu, Allah’a yaklaşmadan önce kendimizi paklamaktan geçer.

Namaz Suresi 40. ayette, önce bedensel olarak arınmamız gerektiği, ardından da namaza yönelmemiz gerektiği belirtilir. Bu ayet üzerinden yola çıkarak diyebiliriz ki; “Allah’a yaklaşmadan önce kendimizi arındırmalıyız.” Bu durum, hem bedensel hem de ruhsal açıdan geçerlidir.

Bedensel Arınma:

Namaz Suresi 40. ayetten anladığımız üzere, Allah’a yaklaşmak için önce bedensel arınmamızı gerçekleştirmemiz gerekiyor. Namaz kılarken cünüplükten arınmalı ve abdestimizi almış olmalıyız. Bunun yanı sıra iyi bir temizlik yapmalı ve üzerimizdeki kötü kokuları gidermeliyiz.

Ruhsal Arınma:

Allah’a yaklaşmak için sadece bedensel arınma yeterli değil; ruhsal olarak da temizlenmeliyiz. Allah’ın huzuruna çıkmadan önce gönlümüzdeki kırgınlıkları, öfkeleri ve kinleri atmalıyız. Aynı zamanda Allah’a karşı duygularımızı sorgulamalı ve güvenimizi sağlamlaştırmalıyız.

Namaz Suresi 40. ayetinden anladığımız bu iki husus, Allah’a yaklaşmamızı sağlayacak ve ibadetlerimizi daha anlamlı hale getirecektir.

Tefsir Bilgileri

Ali Duran: Ey iman edenler! İçkiliyken ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüp iseniz yıkanıncaya kadar, hasta ya da yolculukta bulunup da (bir ihtiyaçtan dolayı) namaz kılmak için mescitlere varamayanlar (veya abdest alacak su bulamayanlar) ihtiyacınızı gidermiş oluncaya kadar Allah’ın mescitlerine yaklaşmayın.

Elmalılı Hamdi Yazır: Ey iman edenler! Sarhoş iken ne söylediğini bilinceye kadar, cünüp isen yıkanıncaya kadar ve hasta veya yolculukta olup da ihtiyacını gidermiş oluncaya kadar Allah’ın mescitlerine yaklaşmayın.

Diyanet İşleri: Ey iman edenler! Sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüp iseniz yıkanıncaya kadar ve hasta veya seyahatte olduğunuzda (namaza) yaklaşmayın; ihtiyacınızı gidermiş olduğunuzda Allah’ın mescitlerine yaklaşmayın.

İbni Kesir: Ey iman edenler! İçkiliyken ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüp iseniz yıkanıncaya kadar (namaza) yaklaşmayın. Hasta veya yolculukta olduğunuzda (mescidlere) gelinceye kadar ve ihtiyaç gidermiş olduğunuzda da (namaza) yaklaşmayın.

Kara Ali: Ey iman edenler! Sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar ve cünüp iseniz yıkanıncaya kadar ve hasta veya yolculukta olup da (namaza) varamayıp da (veya abdest alacak su bulamayarak) ihtiyacınızı gidermiş olduğunuz zaman Allah’ın mescitlerine yaklaşmayın.

Meali Kuran: Ey iman edenler! Sarhoş iken ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüp iseniz yıkanıncaya kadar ve hasta veya yolculukta olanlar (namaza) gelip de (veya abdest alacak su bulamayarak) ihtiyacınızı gidermiş olduğunuz vakit Allah’ın mescitlerine yaklaşmayın.

Ayetin İniş Sebebi

İbni Kesir: İbn Abbas der ki: Bu ayet, ilk Medine dönemlerinde inmiştir. O günlerde insanların çoğu içki içiyorlardı. Müslümanlardan bazıları içkili olarak namaza durdular. Sonra içki içmenin haram olması ile ilgili âyet inince sahabeler bu hükmü tartıştılar. İşte bu sırada bu âyet inmiştir.

Ayetin Faydaları

Ayetin faydaları şunlardır:

  1. Sarhoşluk hali geçinceye kadar,
  2. Cünüplük hali ortadan kalkınca kadar,
  3. Hasta veya yolculukta olup ihtiyacını gidermiş oluncaya kadar

Allah’ın mescitlerine yaklaşmamamız gerektiği bildirilmiştir.

Sözlükte “yaklaşmak” anlamına gelen “yakra” kökünden türeyen “yakra” fiili (bk. İbni Manzûr, “qrb” md.) burada mecâz anlamda kullanılmıştır; yani “namaz kılmamak” demektir.

Kısaca bu üç durumdan birinde bulunanların namaza yaklaşmamaları gerektiği bildirilmiştir.

Cünüplük Hali

Cünüplük hali; insanın cinsel ilişki gibi nedenlerden dolayı namaza veya Kuran’a el sürmeyecek şekilde pis olmasıdır.

Ayet bu haldeki kişiye; “namaza yaklaşma” demektedir. Yani o kişi ancak cünüplük hali ortadan kalktığında yani gusül abdesti aldıktan sonra namaza durabilir.

Bunun dışında cünüplük halinin bulunduğu her ortamdan uzak durması gerekir. Zira cünüplük haliyle bulunması mekruh olan her ortamda bulunması cünüplüğün çirkinliğini gözler önüne sereceği gibi o mekânı da kötü etkiler.

Cünüplük Nasıl Olur?

Kişinin cünüplük hali aşağıdaki üç durumda oluşur:

  1. Kişinin ejakülasyon yaşaması
  2. Kişinin kadınla cinsel ilişkiye girmesi
  3. Kişinin alt dudağıyla dişi arasında sakız kalması

Cünüplük Nasıl Geçer?

Kişinin cünüplük hali yalnızca gusül abdesti almasıyla geçer. Gusül abdesti de şartlarına uygun şekilde alınmalıdır. Eğer alınan gusül abdesti geçerli değilse kişinin cünüplük hali de geçmiş olmayacaktır. Geçerli gusül abdesti almanın şartları şunlardır:

  1. Ağzı çalkalamak
  2. Burnu üç kere yıkamak
  3. Bütün vücudu bir damla su kalmayacak şekilde yıkamak

Cünüplük Hali Ne Zaman Ortadan Kalkar?

Cünüplük hali yukarıda sayılan durumların gerçekleştiği anda ortaya çıkar. Cünüplüğün ortadan kalkması ise yalnızca gusül abdesti almakla mümkündür.

Sarhoşluk Hali

Sarhoşluk hali kişinin aklını başından alan sarhoş edici maddelerin alımından dolayı oluşur.

Ayet bu haldeki kişiye; “namaza yaklaşma” demektedir. Yani kişi ancak sarhoşluk hali geçince aklını başına getirince namaza durabilir.

Sarhoşluk Nasıl Olur?

Kişinin aklini başından alan sarhoş edici maddelerin alımıyla sarhoşluk hali oluşur. Tıp literatüründe bu duruma “alkollü komatöz durum” denilir.

Sarhoşluk hali genellikle aşağıdaki durumlarda oluşur:

  1. Sarhoş edici ilaçların aşırı miktarda alımı
  2. Aşırı miktarda alkol alınması
  3. Kimyasal maddelerin aşırı miktarda alınması
  4. Tıbbi amaçla kullanımda dikkat edilmemesi sonucu oluşan etkiler sonucu meydana gelir.

Sarhoşluk Ne Kadar Sürede Geçer?

Sarhoşluk hali kişinin vücudundaki alkol oranına göre değişiklik gösterir.

Kişi eğer aşırı miktarda alkol aldıysa normal şartlarda 8-9 saat içerisinde vücuttaki alkol oranı normale döner ve kişi kendisine gelir.

Sarhoş Olmak Caiz Midir?

Müslüman bir kişinin sarhoş olması caiz değildir. Çünkü sarhoşluk hali kişinin aklını başından alır ve kişinin aklını kullanarak iyilikler yapmasını engeller.

Sarhoş Olmanın Belirtileri Nelerdir?

Sarhoş olan kişide şu belirtiler görülür:

  1. Görmede bulanıklık olur.
  2. Duygular aşırı coşkulu hale gelir.
  3. Kişi uyuşuklaşır ve ilgisizleşir.
  4. Kişide ağrı hissi azalır.
  5. Kişinin dengesi bozulur ve yürüyüşü zorlaşır.
  6. Düşünme yeteneği yavaşlar.
  7. Titreme ve terleme görülür.
  8. Kişi mide bulantısı hisseder ve kusabilir.
  9. Kişinin vücudundaki alkol oranına bağlı olarak nefes darlığı ortaya çıkabilir.

Ayetin Devamındaki “Hasta Olma” Durumu Ne Demektir?

Ayetin devamında hasta olan kişinin de namaza yaklaşamayacağına dair bir bilgi verilmektedir.

Ayette geçen hastalığın anlamı konusunda farklı görüşler vardır:

  1. Bazı tefsirciler hastalığı genel anlamda ele alarak her türlü hastalığı kapsamaktadır demektedirler.
  2. Bazı tefsirciler ise hastalığı belirli bir hastalık türüne özgü değerlendirerek sadece ateşli hastalıkları kapsamaktadır demektedirler.

Ayetin Genel Anlamı:

Özetle ayetten şu anlam çıkartılır:

  1. Cünüplük halinde olan kişiler ancak cünüplük hali ortadan kalkınca namaza yaklaşabilirler.
  2. Sarhoş olan kişiler ancak akılları başına geldiğinde namaza yaklaşabilirler.
  3. Ateşli hastalığı olan kişiler ancak hastalıkları geçince namaza yaklaşabilirler.
  4. Namaza ancak ihtiyacımızı gidermiş olduğumuzda yaklaşabiliriz.
Scroll to Top